
Angajament național pentru educația în AI
Casa Albă a lansat inițiativa „Angajamentul față de tineretul american: Investiții în educația AI”, prin care solicită companiilor și organizațiilor să sprijine formarea timpurie a interesului pentru inteligența artificială, să promoveze alfabetizarea digitală și competențele în acest domeniu și să ofere instruire adecvată cadrelor didactice. Inițiativa face parte dintr-un ordin executiv emis în aprilie de fostul președinte Donald Trump, care a cerut crearea unui grup de lucru la nivelul Casei Albe pentru a încuraja parteneriatele public-privat dedicate resurselor educaționale AI pentru învățământul primar și secundar.
Până în prezent, peste 65 de organizații s-au alăturat acestui demers, inclusiv giganți tehnologici precum Adobe, Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft, OpenAI și altele. Companiile participante s-au angajat ca, în următorii patru ani, să pună la dispoziția elevilor și profesorilor resurse financiare și granturi, materiale și programe educaționale, tehnologii și instrumente, cursuri de formare profesională pentru cadre didactice, resurse pentru dezvoltarea forței de muncă, precum și expertiză tehnică și mentorat.
Michael Kratsios, director al Biroului pentru Politici Științifice și Tehnologice al Casei Albe și președinte al grupului de lucru pentru educație în AI, a subliniat importanța acestor eforturi: „Cultivarea interesului și expertizei tinerilor în domeniul inteligenței artificiale este esențială pentru menținerea supremației tehnologice americane. Primele angajamente din partea organizațiilor americane vor crea oportunități educaționale și profesionale valoroase pentru elevii noștri. Invităm și alte entități să ni se alăture în acest efort național.”
Inteligența artificială generativă revoluționează educația
Tot mai mult, tehnologiile de AI generativă devin parte integrantă a procesului educațional, oferind o nouă perspectivă asupra modului în care se predă, se învață și se evaluează. Deși în spațiul public circulă ideea că elevii folosesc AI pentru a-și rezolva temele, iar profesorii pentru a le corecta, realitatea este mult mai complexă.
Potrivit unui studiu publicat în International Journal of Information and Communication Technology, aceste instrumente pot susține un proces de învățare mult mai personalizat și interactiv, înlocuind modelul uniform aplicat tuturor elevilor. AI generativă poate adapta materialele educaționale în funcție de ritmul, nivelul de înțelegere și interesele fiecărui elev, facilitând astfel o învățare mai profundă și eficientă.
Dacă elevii și, mai ales, profesorii sunt informați despre limitele și posibilele prejudecăți ale acestor sisteme, tehnologia poate reduce sarcinile administrative și permite o interacțiune mai autentică între cadrele didactice și elevi.
Un instrument de creație educațională, nu o unealtă de înlocuire
Departe de a fi doar o soluție pentru rezolvarea automată a temelor, AI generativă poate fi folosită pentru a crea conținut educațional original – materiale didactice personalizate, validate ulterior de profesor. Aceste sisteme pot reacționa în timp real la evoluția elevului, ghidând procesul de învățare în moduri care până acum erau imposibil de implementat la scară largă.
În special în învățarea limbilor străine, instrumentele bazate pe agenți conversaționali adaptativi au devenit populare. Acestea oferă feedback instantaneu, contextual și specific pentru nevoile fiecărui utilizator, ținând cont de nivelul și stilul său de învățare.
Viitorul educației: echilibrul între tehnologie și umanitate
Cercetătorii subliniază necesitatea continuării studiilor privind utilizarea eficientă a AI generative în educație. Pe măsură ce tehnologia avansează, este esențial să se păstreze un echilibru între inovație și abordarea umană în predare. Numai astfel se poate asigura că educația viitorului va fi echitabilă, etică și cu adevărat transformatoare.