
Numărul copiilor preșcolari cu dizabilități din statul Virginia a crescut cu 24% în ultimii doi ani, determinând Consiliul pentru Educație din Virginia să adopte noi măsuri pentru a atrage mai mulți profesori de educație specială în sistemul de învățământ.
Joi, membrii consiliului au votat în unanimitate (7-0) pentru a solicita Departamentului de Educație din Virginia (VDOE) modificarea reglementărilor administrative ale statului privind educația specială. Mai exact, decizia prevede eliminarea cerinței referitoare la cursurile de nivel postuniversitar pentru obținerea acreditării în domeniul Educației Speciale pentru Copilărie Timpurie (ECSPED).
Reprezentanții VDOE au subliniat că nevoia de cadre didactice cu această calificare este una de durată. În ultimii șase ani, între 7% și 9% dintre cadrele didactice au predat în afara ariei pentru care erau certificate. Printre cele mai deficitare domenii se numără învățământul primar (Pre-K – clasa a 6-a) și educația specială (PreK – clasa a 12-a), fapt ce arată necesitatea actualizării standardelor pentru a facilita angajarea de profesori în aceste domenii.
„Tot ce cerem este eliminarea cuvântului ‘postuniversitar’ și alinierea cu celelalte acreditări din educația specială, creând astfel o cale mai accesibilă pentru învățământul preșcolar special”, a declarat Rob Gilstrap, superintendent adjunct pentru resurse umane în cadrul VDOE, în ședința de joi.
În prezent, pentru a obține acreditarea ECSPED, un profesor trebuie să dețină o diplomă de licență de la o instituție acreditată, să fi absolvit un program de formare profesională recunoscut în educația specială timpurie, să fi urmat o specializare în acest domeniu sau să fi acumulat 27 de credite universitare postuniversitare relevante.
Consiliul a analizat două opțiuni pentru a modifica cerințele de conformitate. Prima constă în crearea unei acreditări adiționale ECSPED, ce urmează să fie elaborată de Consiliul Consultativ pentru Formarea și Acreditarea Cadrelor Didactice în luna septembrie. Detaliile finale vor fi votate de Consiliul pentru Educație, însă întregul proces ar putea dura mai mult timp.
A doua opțiune prevede o revizuire minoră a codului administrativ al statului, care ar elimina cerința arbitrară privind cursurile postuniversitare și ar permite mai multă flexibilitate în obținerea acreditării ECSPED. Astfel, cadrele didactice care nu dețin o diplomă de master ar putea totuși obține această certificare, chiar și în afara unui program de formare aprobat.
Deoarece această modificare este puțin probabil să genereze opoziție publică, ea ar putea fi implementată într-un termen accelerat, în aproximativ 90 de zile.
Potrivit estimărilor VDOE, schimbările ar putea permite ocuparea a cel puțin 70 de posturi în viitorul apropiat, aliniind în același timp cerințele din Virginia cu cele din restul statelor americane în ceea ce privește acreditările pentru educația specială.