
Lumea cărților este în plină efervescență. Pe rețelele de socializare s-a format o comunitate internațională masivă de cititori și scriitori, care găsesc aici un spațiu pentru conexiuni și dialog. Conform unei estimări a publicației The New York Times, hashtag-ul #BookTok de pe TikTok a fost responsabil pentru vânzarea a 20 de milioane de cărți doar în anul 2021. Pe Instagram, hashtag-ul #Bookstagram a fost utilizat de peste 100 de milioane de ori, iar platforme precum Threads și Bluesky sunt pline de discuții aprinse despre evenimentele din industria editorială.
Declinul criticii profesioniste
În acest context, în care interesul pentru cuvântul scris pare să fi atins un apogeu, anunțul agenției de presă Associated Press (AP) – care se mândrește cu o audiență zilnică de 4 miliarde de oameni – de a pune capăt recenziilor de carte regulate a venit ca un duș rece. Factorul decisiv, conform AP, a fost lipsa de interacțiune în mediul digital, combinată cu efortul și timpul considerabil necesare pentru realizarea acestor materiale. Decizia a fost deplânsă de critici profesioniști și autori deopotrivă, care o văd ca pe sfârșitul unei ere ce prețuia expertiza și competența. Alții, însă, au respins această îngrijorare, catalogând-o drept elitism într-o perioadă în care opinia și influența au fost democratizate de mediul online.
Expertiză versus opinie populară
„Ne îndreptăm spre o lume post-cunoaștere, în care expertiza este irelevantă. Atitudinea dominantă a devenit «opinia mea este cel puțin la fel de valoroasă ca și cunoștințele tale»”, a declarat Scott Eyman, istoric de film și fost editor de carte și critic de artă la The Palm Beach Post. Pe de altă parte, o recenzie bine scrisă este definită de nuanță și context, indiferent dacă este realizată de un profesionist plătit sau de un amator de pe TikTok. Există atât critici aprofundate pe rețelele de socializare, cât și numeroase postări entuziaste, dar superficiale.
Jurnalistul și autorul Mark Harris, fost editorialist la Entertainment Weekly, subliniază diferența fundamentală: „Nu este vorba despre a da un verdict și a încheia discuția. A spune «mi-a plăcut» sau «nu mi-a plăcut» este doar o opinie. Oricine poate face asta. Cred că o critică bună deschide ușa către o operă de artă și te invită să o explorezi alături de cel care scrie. Din păcate, de ceva vreme asistăm la o moarte lentă, prin mii de tăieturi, a scrisului critic din ziare și reviste.”
O altă față a pieței: Fascinația pentru cărțile rare
În contrast puternic cu declinul criticii tradiționale, o altă nișă a lumii literare nu doar că supraviețuiește, ci prosperă: piața de cărți rare și manuscrise. Licitațiile recente demonstrează un interes crescut și valori record pentru obiecte de colecție unice, care spun o poveste dincolo de textul lor. Iată trei exemple notabile din săptămâna recentă, prezentate de Spencer W. Stuart, consilier independent specializat în colecții de carte rară.
Rezultate remarcabile la licitație
Mistere pe parcursul a opt decenii: Un lot de 400 de titluri de ficțiune polițistă, majoritatea ediții princeps, a captat atenția colecționarilor. Printre acestea s-au numărat opere de Patricia Highsmith („The Glass Cell”, 1964) și Gaston Leroux („The Masked Man”, 1929). Estimat inițial la o valoare între 1.000 și 2.000 de dolari, lotul a fost vândut pentru suma impresionantă de 5.525 de dolari.
Sfatul valoros al lui Don Henley: O lungă scrisoare de mână a lui Don Henley, solistul și compozitorul trupei Eagles, a fost un alt punct de atracție. În scrisoare, muzicianul oferea sfaturi despre identitatea trupei și succesul în industrie, menționând ironic: „Vei avea nevoie de multe droguri, nevroze, câțiva doctori buni, un ego mare, mândrie, un psihiatru, o voință de fier, mult noroc, o oarecare viclenie și inteligență rezonabilă, plus puțină nebunie… S-ar putea să ai nevoie și de un pic de talent.” Scrisoarea a fost adjudecată pentru 15.344 de dolari.
O legătură de colecție – Rivière & Son: Jurnalul-memorial al contelui Emmanuel de Las Cases, „Memorial de Sainte Hélène”, care se concentrează pe exilul lui Napoleon, a depășit toate așteptările. Setul de 4 volume, legat manual de celebrul atelier Rivière & Son în 1823, avea o estimare de 400 – 600 de lire sterline. Prețul final de vânzare a fost de 4.200 de lire sterline, confirmând valoarea atemporală a măiestriei artizanale.