
Pe măsură ce noul an școlar se apropie, liderii din domeniul educațional se confruntă cu o dublă realitate: pe de o parte, misiunea de a oferi tinerilor speranță și un scop în viață, iar pe de altă parte, lupta tot mai intensă pentru a asigura resursele necesare, în special pentru elevii cu nevoi speciale. Aceste două fațete ale educației moderne au fost evidențiate recent în cadrul unor evenimente și declarații cheie.
„Martori Sacri ai Speranței”: Mesajul Episcopului pentru Liderii Educaționali
„Nu vă îndoiți niciodată că tinerii noștri se uită la voi pentru a da un sens vieții lor. Ei caută ceva mai profund. Rolul nostru nu este doar de a le dezvolta mințile, ci și de a le forma sufletele.” Acesta a fost mesajul central transmis de Episcopul Edward Malesic liderilor școlilor primare și liceelor catolice, pastorilor și coordonatorilor de tineret, reuniți la convocarea anuală din Parohia St. Ambrose. Tema din acest an, „Martori Sacri ai Speranței”, se aliniază cu Anul Jubiliar al Speranței, aflat în desfășurare.
Evenimentul, care a adunat peste 200 de lideri educaționali din întreaga dieceză, a reprezentat o zi de dezvoltare profesională și reflecție spirituală. Ziua a început cu o prezentare susținută de Julianne Stanz, autoare și orator renumit, urmată de sesiuni de lucru pe grupuri și o liturghie solemnă. În timpul predicii, episcopul a subliniat importanța rugăciunii ca pregătire pentru provocările noului an școlar.
Episcopul a împărtășit și perspectivele Consiliului Diecezan de Tineret, ai cărui membri adolescenți i-au cerut să se roage pentru claritate în vocație, bun-simț, împlinire în viață și mentori de calitate. „Ei își doresc un viitor plin de speranță și sens”, a afirmat Malesic, amintindu-le educatorilor că tinerii îi privesc ca pe niște modele. Făcând referire la Fericitul Carlo Acutis, adolescentul italian care urmează să fie canonizat, episcopul i-a îndemnat pe toți cei prezenți să nu se sfiască de chemarea la sfințenie și să devină „muncitorii pe care Dumnezeu i-a trimis în via Sa”.
Se estimează că aproape 40.000 de elevi se vor întoarce în sălile de clasă din cele opt comitate ale Diecezei de Cleveland până la începutul lunii septembrie.
Creșterea Nevoilor în Educația Specială și Incertitudinea Finanțării
În timp ce liderii din învățământul catolic se concentrează pe formarea spirituală, un alt sector al educației se confruntă cu provocări pragmatice tot mai mari: finanțarea învățământului special. Potrivit experților, numărul elevilor cu nevoi speciale este în continuă creștere.
„Suntem un stat care identifică copiii cu nevoi speciale încă de la naștere. Programul nostru de depistare acoperă segmentul de la naștere până la vârsta de 22 de ani, iar nevoile acestor copii continuă să fie semnificative”, a declarat Erin Toninato, director executiv la Minnesota Administrators for Special Education (MASE).
Un exemplu concret este districtul școlar St. Paul Public Schools (SPPS), care a înregistrat o creștere de 17% a numărului de elevi cu nevoi speciale în ultimii trei ani. În anul școlar 2024-2025, din totalul elevilor districtului, 6.316 (19%) erau încadrați în această categorie. Dintre aceștia, 240 beneficiază de servicii de tranziție la Focus Beyond, un centru care sprijină tinerii cu vârste între 18 și 22 de ani să dezvolte abilități pentru o viață independentă și integrare profesională.
Datele comparative arată că problema este larg răspândită. Pentru anul școlar 2024-2025, procentul elevilor cu nevoi speciale este de 18,6% în Minneapolis Public Schools (MPS), depășind media statului Minnesota (16,18%) și media națională (14,8%).
Pentru a servi acești elevi, școlile dezvoltă un Plan Educațional Individualizat (PEI) împreună cu familiile, asigurându-se că fiecare nevoie a copilului este adresată pe parcursul programului școlar. Cu toate acestea, viitorul acestor servicii este amenințat de incertitudinea finanțării. O decizie recentă a Curții Supreme, care permite Casei Albe să continue eforturile de a demantela Departamentul Educației al SUA, a stârnit îngrijorări majore.
„Ceea ce este cu siguranță în pericol este finanțarea”, a avertizat Toninato. „Ne luptăm pentru a menține fondurile necesare, în special cele alocate prin Legea pentru Educația Persoanelor cu Dizabilități (IDEA), care este o lege fundamentală pentru educație și trebuie să rămână în cadrul Departamentului Educației.”